– Liikenne on murroksessa. Samanaikaisesti myös liikenteen suunnittelutyö kehittyy voimakkaasti, totesi maakuntajohtaja Tapani Mattila avatessaan vuoden 2019 Keski-Suomen liikennefoorumin. Tapahtuman teemaksi olikin valittu liikkumisen tulevaisuus.
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin esitteli satapäiselle osallistujajoukolle hallituksen suunnitelmia niin raideliikenteen kehittämisen kuin perusväylänpidon rahoituksen osalta. Täysin uutta on valtakunnallinen 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma.
– Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman laatiminen on tämän hallituskauden tärkein liikennepoliittinen teko. Se lisää liikennepolitiikan ennakoitavuutta, läpinäkyvyyttä ja pitkäjänteisyyttä, kertoo Marin.
Keskisuomalaisten iloksi valtion vuoden 2020 budjettiin kaavaillaan 18 miljoonaa euroa Lahdenperä – Jämsä -kaksoisraiteen sekä koko Jyväskylä – Tampere -välin perusparannuksen suunnittelun käynnistämiseen. Myös eduskunnan toinen lisätalousarvio tälle syksylle näyttää hyvältä Keski-Suomelle tärkeiden raideyhteyksien suhteen. Se sisältää rahoitusta mm. Helsinki – Tampere -radan osien jatkosuunnitteluun.
Uusi verkkosivusto osallistaa Keski-Suomen liikennejärjestelmän suunnitteluun
Keski-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma kokoaa liikenteen kehittämistarpeet maakunnassa. Suunnitelma päivitetään vuosien 2019-2020 aikana. Liikennefoorumissa julkaistiin uusi verkkosivu, jonka avulla päivitystyötä on mahdollista seurata ja kommentoida.
– Aiemmat avoimesti tehdyt suunnitteluprosessimme ovat osoittaneet meille, että ei ole mitään syytä tehdä päivitystyötä salassa. Liikennejärjestelmä kehittyy aivan koko ajan. Siksi suunnitelmakin tehdään verkkosivuksi, joka elää myös aktiivisimman päivitysvaiheen jälkeen, toteavat aluekehitysjohtaja Pekka Hokkanen ja suunnittelupäällikkö Hanna Kunttu.
Tutustu uuteen sivustoon:
Paljon on omissa käsissä
Keskisuomalaiset liikennevaikuttajat hyrisivät tyytyväisyyttä tapahtumassa. Keskisuomalaisessa liikennesuunnittelussa eletään nyt aktiivisen eteenpäin menemisen aikaa.
– Keski-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitys ja Jyväskylän kaupunkiseudun MAL-sopimuksen valmistelu etenevät nyt rinta rinnan. Liikennefoorumi oli jälleen antoisa. On kiinnostava huomata, miten paljon kehitystä tapahtuu nyt aivan muuallakin kuin perinteisen fyysisen infrastruktuurin alueella, toteaa Jyväskylän kaupunkisuunnittelu- ja maankäyttöjohtaja Leena Rossi.
– Keski-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitys osuu hyvään ajankohtaan. Liikkumisen murros konkretisoituu jo esimerkiksi uusien teknologioiden ja uusien liikenteen palvelujen käyttöönotossa tai ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Ilahduttavan paljon on meidän keskisuomalaisten omissa käsissä, toteaa suunnittelupäällikkö Hanna Kunttu.
– Vuosittainen liikennefoorumi kerää yhteen keskisuomalaiset vaikuttajat ja naapurimaakuntien edustajat. Liikennefoorumi onnistui jälleen tarjoamaan monipuolisen näkymän liikenteen ajankohtaiskysymyksiin keskisuomalaisella twistillä, iloitsi maakuntajohtaja Tapani Mattila.
Tapahtuman esitysaineistot: Ohjelma
Maakuntajohtaja Tapani Mattila: Avaussanat
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin: Liikennejärjestelmän kehittäminen hallitusohjelmassa
Sami Niemelä, Ilmatieteen laitos: Ilmastonmuutos ja liikkuminen
Leena Rossi, Jyväskylän kaupunki: Jyväskylän kaupunkiseudun MAL-sopimus
Kirsi Pulkamo, Traficom: Traficom liikennejärjestelmätoimijana
Jussi Lindberg, Väylä: Ajankohtaista raideliikenteestä: Jyväskylä-Tampere ratayhteyden suunnittelu
Laura Eiro, ITS Finland ry: Digitalisaatio kestävän ja vastuullisen liikennejärjestelmän työkaluna