Olen ollut syksyn aikana sparraamassa kasvuyrityksiä mainioissa Kasvu Openin tilaisuuksissa. Monessa keskusteluissa kasvun ja laajenemisen osalta nousi suurimmaksi haasteeksi: mistä löytää osaajia? Yritykset kipuilevat osaavan työvoiman saannissa. Olisiko tässä myös jotain hyvää löydettävissä?
Elinkeinoelämän keskusliiton mukaan tällä hetkellä jopa 80 prosenttia yrityksistä kertoo vaikeuksista löytää osaavaa työvoimaa. Keskuskauppakamari toteaa taas, että jopa 68 prosenttia yrityksistä arvioi pulan osaavasta työvoimasta rajoittaneen yritysten kasvua ja liiketoimintaa.
Osaavan työvoiman pula on tällä hetkellä tekijä, jolle lyhyellä aikataululla ja akuuttiin tarpeeseen ei ole tulossa helpotusta lähiaikoina. Teki valtiovalta tai julkinen hallinto mitä tahansa. Laastarina osaajapulassa yritykset voivat käyttää parempia palkkoja, etuja ja mitä erilaisempia houkutuksia. Pöytäjalkapallopelit, flipperit ja säkkituolit taitavat olla menneen talven lumia. Monipaikkaisuus on tuonut mahdollisuuden palkata osaajia ympäri Suomea ja maailmaa. Rekrytoinnit ovat tällä hetkellä kuitenkin monesti nollasummapeliä. Osaavaa työvoimaa saadaan harvemmin työttömien työnhakijoiden joukosta vaan toisista firmoista.
Mitä hyvää sitten yritysten akuutti osaavan työvoiman pula voi sitten synnyttää? Yritysten on ollut pakko keskittyä panostamaan brändiensä parantamiseen, jotta yritys olisi houkuttelevampi työmarkkinoilla. Kun brändi on vahva ja houkutteleva, auttaa tämä jatkossa myös myynnissä, vientikaupassa ja ylipäätään menestymisessä kilpailluilla markkinoilla tulevaisuudessa.
Sain oivalluksen keskusteltuani erään suurehkon yrityksen toimitusjohtajan kanssa. Hän kertoi, että heidän oli pakko karsia palveluitaan, kun tekijöitä ei yksinkertaisesti riittänyt. Yritys teki tiukan analyysin perusteella päätöksen, että heikoimmin kannattavat toiminnat jätettiin vähemmälle huomiolle ja fokus siirrettiin kannattavimpiin liiketoiminta-alueisiin. Näihin siirrettiin väkeä talon sisältä ja tämä toi kasvuloikan, joka on näkynyt positiivisesti tuloksessa. Heidän kannattavuutensa, liikevaihto ja tulos ovat vahvistuneet. Tämä päätös karsimisesta tehtiin pakon edessä ja kipuillen mutta lopputulos on ollut erinomainen. Toimitusjohtajan kommentti kertoo paljon: ”Tämä olisi pitänyt tehdä aikaisemmin.” Kill your darlings -termi on tuttu kirjallisuudesta ja kirjoittamisesta. Luopuminen tutusta ja turvallisesta on hankalaa, mutta voi viedä eteenpäin.
Onko tämä tie, joka joidenkin yritysten on pakko valita? Vaikka tahto muutokseen päättäjillä on luja, julkisen hallinnon toimet tulevat viiveellä. Suurin osa yrityksistä ei voi odottaa, että uusia työntekijöitä valmistuu oppilaitoksista tai taistella kankeiden lupaprosessien kanssa työperäisessä maahanmuutossa.
Sisäisten prosessien sujuvuuden puoleen on käännytty ja automatisaatiota on lisätty, kun tekijöitä ei ole yksinkertaisesti löytynyt. Tämä tulee osaltaan parantamaan kilpailukykyä tulevaisuudessa ja helpottamaan osaajien saantia.
Työvoimapula on akuutti ja huono asia, johon olisi tullut reagoida jo vuosia sitten. Ei tämä yllätyksenä tullut. Mutta kolikolla on usein toinen puoli, jota ei kannata unohtaa.