Haapamäen radan sähköistäminen

2025 Ajankohtaista Tiedotteet • 24.4.2025 | Keski-Suomen liitto

Haapamäen radan sähköistämisen kehitystoimenpiteet tutkittu: Selvityksestä löytyy selkeät perusteet välityskyvyn ja tasoristeysturvallisuuden parantamiselle

Väylävirasto on julkaissut tarveselvityksen ja hankearvioinnin Haapamäen radan, eli Seinäjoki–Haapamäki–Jyväskylä/– Tampere-rataosien kehittämistarpeista sekä kehittämisen kustannuksista. Selvityksessä tarkasteltiin erityisesti radan sähköistysvaihtoehtoja, välityskyvyn parantamista sekä tasoristeysten turvallisuutta. Vaasa–Seinäjoki–Jyväskylä-liikennekäytävän edunvalvontaryhmä pitää selvitystä tärkeänä pohjana jatkotoimenpiteille.

Haapamäen rata muodostaa tärkeän itä–länsi-suuntaisen poikittaisyhteyden, ja se on yksi viimeisiä sähköistämättömiä isoja ratakokonaisuuksia Suomessa.

Selvityksessä tarkasteltiin neljää sähköistämiskokonaisuusvaihtoehtoa. Vaihtoehtoina ovat radan sähköistäminen Orivedeltä Keuruulle (kustannusarvio 44 M€), Orivedeltä Jyväskylään saakka (93 M€), Seinäjoelta Jyväskylään (117 M€) tai vaihtoehto, jossa sähköistettäisiin koko alueen rataverkko Oriveden, Seinäjoen ja Jyväskylän välillä (153 M€).

Mikään tutkituista vaihtoehdoista ei nouse selvityksen mukaan yhteiskuntataloudellisesti kannattavaksi, eli kustannukset ovat laskennallisia hyötyjä suuremmat. Tämä on toki tyypillistä käytännössä kaikille ratahakkeille ja johtuu ratarakentamisen korkeista kustannuksista Suomessa.

”On hyvä, että eduskunnan viime vaalikaudella myöntämällä rahoituksella toteutettu selvitys on valmistunut. Meillä on nyt hyvä ja selkeä tietopohja jatkotoimenpiteiden suunnitteluun ja toteuttamiseen. Haapamäen rata on liikennöitävässä kunnossa. Selvityksestä löytyy selkeät perusteet välityskyvyn ja tasoristeysturvallisuuden parantamiselle, joita tulee nyt kohde kerrallaan edistää.

On muistettava, että lähes kaikki Suomessa toteutettavat raideinvestoinnit ovat kalliin rakentamisen vuoksi kannattamattomia. Esimerkiksi Länsirata, eli kansankielellä Turun tunnin juna, on todettu niin ikään laskelmissa kannattamattomaksi.

Haapamäen rataa koskevassa päätöksenteossa tulee huomioida myös sähköistyksen tuomat myönteiset vaikutukset huoltovarmuuden ja koko Suomen elinvoiman kehittämisen kannalta. Sähköistettynä yhteysväliä pystyttäisiin nykyistä paremmin hyödyntämään pääradan ja Jyväskylän radan varayhteytenä.  Toisin sanoen työ ei lopu tähän, vaan nyt se vasta alkaa konkreettisina parannettavina investointikohteina koko poikittaisyhteyden osalta niin raiteilla kuin valtatiellä”, Vaasa–Seinäjoki–Jyväskylä-liikennekäytävän edunvalvontaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Savola kommentoi selvityksen lopputulosta.

Välityskyvyn parantaminen

Toimenpiteisiin kuuluvat junakohtaamismahdollisuuksien lisääminen, välisuojastuspisteiden rakentaminen sekä raidejärjestelyt Keuruulla, Alavudella ja Haapamäellä, mikä mahdollistaisi päivittäisten junien lisäämisen 1–5 junalla.

Merkittävin välityskykyä parantava vaikutus on välisuojastuspisteiden ja junakohtaamismahdollisuuksien toteuttamisella. Vaikuttavuudeltaan tehokkain toimenpide on Keuruun junakohtauksen mahdollistaminen. Keuruun kaupunki näkee esitetyn parantamistoimenpiteen tärkeänä osana tutkitun raideliikennekäytävän kokonaisparantamista.

Tasoristeysten turvallisuus

Valtatien 18 neljä tasoristeystä ovat Suomen viimeiset valtatien tasoristeykset. Selvityksessä tarkastellaan niiden kehittämisvaihtoehtoja ja todetaan niiden korvaamisen eritasoratkaisuilla parantavan liikenneturvallisuutta. Korvaaminen olisi paras toteuttaa osana valtatien 18 parantamista, ei erillisinä toimenpiteinä.

Vaasa–Seinäjoki–Jyväskylä-liikennekäytävän edunvalvontaryhmä jatkaa selvityksessä mainittujen kehittämistoimenpiteiden edistämistä. Alueen maakuntien liittojen oma, Väyläviraston ja Traficomin selvityksiä täydentävä selvitys valmistuu toukokuussa. Siinä katsotaan ratakokonaisuutta mm. aluetalouden, Suomen raideliikennejärjestelmän sekä huoltovarmuuden näkökulmasta.


Lisätietoja:

 

Artikkelikuva: Vesahjr