Sauna on maakuntamme vientituote ja matkailuvaltti
Viimeistään nyt olisi Carita Harjun mielestä syytä ymmärtää, että sauna on kansallinen, erityisen suomalainen vientituote. Ja vieläpä sellainen vientituote, jossa on valtava maailmanlaajuinen potentiaali.
Saunalaulu Pohjanmaalta raikaa Euroviisuissa, tasavallan presidentti ilmoittaa menevänsä virkamatkan päälle saunaan ja avantoon, ja suomalaisesta saunakulttuurista puhutaan Britannian sauna-huippukokouksessa. Me suomalaiset voimme varovaisesti kehaista, että se sama keksintö löytyy ihan tuosta omalta takapihaltakin.
Sauna from Finland ry:n toiminnanjohtaja Carita Harju saapuu lounasravintolaan, jonka seinän toisella puolella parhaillaan saunotaan. Ikkunasta näkyy tuulinen kevätpäivä ja kaksi poreallasta, jotka molemmat ovat täynnä kylpeviä nuoria aikuisia. On torstai-iltapäivä kello kaksi.
Harju on tehnyt 15 vuotta töitä suomalaisen saunakulttuurin edistämiseksi. Hän sanoo olevansa tyytyväinen, sillä työ on tuottanut jo paljon tulosta. Saunan potentiaali aletaan tunnustaa niin hyvinvoinnin, matkailun kuin viennin näkökulmasta.
– Uskallan sanoa, että viime vuonna saunamatkailu on vihdoin breikannut. On paljon matkanjärjestäjiä, jotka tuovat matkailijoita Suomeen ihan vain saunomaan. Visiota kohti on menty, Harju iloitsee.
Keuruulla on esimerkiksi käynnissä hanke, jossa kymmenkunta yritystä kehittävät saunapalveluja kansainvälisille asiakkaille. Keski-Suomessa on valtava määrä saunoja, joista moni on saanut myös Sauna from Finlandin myöntämän laatusertifikaatin saunaelämykselleen.
Ja kesäkuussa Jyväskylään saapuu World Sauna Forum. Vuosittainen, kansainvälinen saunaseminaari on Carita Harjun luoma konsepti. Kävijöitä odotetaan ainakin 500, ja heistä suurin osa tulee olemaan kansainvälisiä vieraita. He tulevat Suomeen juuri tätä tapahtumaa varten
Maakunnan piilotetut helmet
Siinä missä Tampereella on useita yleisiä saunoja, Keski-Suomessa saunat ovat kansallisromanttisesti rantasaunoja.
– Jos täällä haluaisi määritellä saunaperinnettä jollain tavalla, meillä lähes poikkeuksetta saunat ovat järven rannalla ja se voi olla se meidän maakuntamme perinne. Eräs asiakas totesi myös, että meidän saunamme ovat piilotettuja helmiä: aitoja ja lähellä luontoa, mutta vähän piilossa, Harju sanoo.
Kaikkia maakunnan yrittäjiä, saunapalveluja tarjoavasta matkailuyrityksestä mökkivuokraajaan, Harju kannustaa tuomaan rohkeasti ja ylpeästi oman saunaelämyksensä esille ja markkinoimaan isommin.
– Aivan hyvin voi kehaista, että meillä on paras sauna tai hienoimmat löylyt, ja voi etsiä sen oman identiteetin ja tarinan omalle saunalle; kaikilla saunoilla on sellainen.
Ulkomaalaiselle saunamatkailijalle pienetkin asiat voivat olla suuria elämyksiä. New Yorkista saapuva turisti ei ole luultavasti koskaan kävellyt ulkona paljain varpain, kuullut lintujen laulua rantakoivussa tai uinut luonnonvedessä.
– Kannattaa uskoa siihen omaan juttuun, sillä aivan kaikki Suomeen saapuvat matkailijat haluavat kokea saunan.
Jos Harju saisi päättää, hän kehittäisi markkinointirohkeuden lisäksi myös saunakohteiden saavutettavuutta. Maakunnan moniin helmiin pääsee vain omalla autolla, ja on siksi kansainvälisen matkailijan ulottumattomissa.
– Lisäksi saunakulttuurista viestiminen, selkeät ohjeet saunomiseen ja miten siellä ollaan, on tärkeää. Kansainväliselle vieraalle sauna on yleensä jännittävä kokemus, josta voi olla vääriäkin uskomuksia.
Sauna from Finland palkittiin viime vuoden lokakuussa Keski-Suomen kauppakamarin Viestinviejä-palkinnolla ansiokkaasta viestinnästä ja maakunnan myönteisen näkyvyyden lisäämisestä.
Saunan lauteilta maailmalle?
Kaikesta saunahypestä huolimatta Harju arvioi, että ihan sataprosenttisesti Suomen matkailuyritykset eivät ole vieläkään ymmärtäneet, miten arvokkaan matkailuvaltin päällä suomalaiset istuvat saunoissaan.
– Eikä varsinkaan rahoittajapuoli, ainakaan vielä. Keski-Suomessa on kuitenkin mahdollisuus olla ykkönen saunaviennin edistämisessä ja tehokkaan vientirenkaan rakentamisessa, Harju miettii ääneen.
Sauna on siitä hyvä tuote, että siihen kytkeytyvät kaikenlaiset elämystoimialat kosmetiikasta elintarvikkeisiin ja kalusteisiin. Vientipotentiaalia olisi Harjun mielestä myös sellaisille aloille, jotka eivät vielä ole Suomesta vieneet palvelujaan ulkomaille.
– Kylmäaltaiden tuotanto, mökki- ja pihasaunat, kaikenlaiset kelluvat ratkaisut. Suomi on myös edelläkävijä vastuullisuusasioissa… ja itseäni kiinnostaisi kehittää konseptia saavutettavimmasta ja inklusiivisimmasta saunapalvelusta. Sellaiselle olisi kysyntää globaalisti, Harju visioi.
– Toisaalta olisi myös hienoa tuoda Suomeen korealaista sauna- ja spa-kulttuuria.
Keski-Suomessa vietetään saunamaakuntaviikkoa 6.–15.6.2025. Silloin on auki runsaasti sellaisiakin saunoja, joihin ei normaalisti pääse vierailulle. Lisätietoja verkkosivulta:
Sauna from Finland ry on saunakulttuurin kehittämisverkosto, johon kuuluu yli 250 jäsenyritystä. Sen tavoitteena on kehittää saunabrändiä ja viedä suomalaista saunaa maailmalle:
Sauna from Finland
Teksti, kuvat ja video: Ilona Savitie