Maakuntajohtajan maisemia (osa 14)

2025 Blogi • 27.2.2025 | Pekka Hokkanen

Parhaat palat ovat käsissämme

Istun Päijänteen rannalla ja katselen mökin ikkunasta mielenmaisemaani. Tämä paikka on minulle rauhoittumisen ja ajattelun keidas. Täällä mieli lepää, mutta myös terävöityy. Haen jylhästä keskisuomalaisesta maisemasta kirjoitusinspiraatiota; mikä on minulle Keski-Suomessa parasta? 

Keski-Suomi on minulle paljon enemmän kuin hallintorajat tai karttamerkinnät. Se on elämäntapa, jossa yhdistyvät turvallisuus, yhteisöllisyys ja jatkuva liike.

Kun sanomme, että parhaat palat löytyvät keskeltä, emme tarkoita pelkästään sijaintia. Me tarkoitamme niitä merkityksellisiä asioita, jotka tekevät tästä paikasta kodin ja mahdollisuuksien maakunnan. Täällä ovat monisukupolviset juureni, täällä ovat rakkaat läheiset. Rinnassani sykkii vahvatempoisesti metsosydän. 

Turvallisuus näkyy arjessa ja tarkoittaa toimivia palveluita sekä ihmisiä, jotka välittävät toisistaan ja yhteiskuntaa, jolla on toiminta- ja suorituskykyä kaikenlaisissa tilanteissa. Tämä ei synny sattumalta.

Täällä Keski-Suomessa kehitetään ratkaisuja, joita hyödynnetään koko Suomessa ja maailmalla. Ja se kaikkein tärkein turvallisuuden elementti on valoisa tulevaisuuden näkymä – sitä meidän jokaisen tulee vaalia ja vahvistaa. 

Keski-Suomessa on matala kynnys ryhtyä yhteistyöhön. Täällä jokainen on tervetullut yhteiseen tekemiseen.

Yritykset, oppilaitokset ja kunnat ovat luoneet ainutlaatuisia kumppanuuksia, joista syntyy uutta kasvua ja mahdollisuuksia. Se näkyy myös arjessa: kyläjuhlien järjestämisessä, talkooperinteessä, tavassa auttaa ilman, että tarvitsee erikseen pyytää. Yhteistyö ei ole täällä strategia – se on tapa elää. 

Moni tuntee Keski-Suomen rallista ja saunakulttuurista, mutta tapahtumien kirjo ulottuu paljon laajemmalle. Täällä tapahtuu ympäri vuoden, ja parasta on se, ettei yleisö tule vain seuraamaan – se tulee myös aidosti osallistumaan. 

Maakuntabrändi on työkalu, jonka avulla voimme kertoa Keski-Suomen tarinaa muille – ja myös itsellemme. Kyse ei ole siitä, että meidän pitäisi muuttua joksikin muuksi. Kyse on siitä, että tunnistamme sen, mitä meillä jo on, ja näytämme sen maailmalle.

Se voi tarkoittaa yrittäjälle ylpeyttä siitä, että tuotteessa lukee Made in Keski-Suomi tai asukkaalle somekuvaa omasta lempipaikastaan aihetunnisteella #ParhaatPalat. Keski-Suomi on ansainnut meidän kaikkien tarinat, meille parhaasta maakunnasta. 

Palautan katseeni Päijänteelle ja huomaan ajatusteni lähteneen lentoon. Rakkaudentunnustus Keski-Suomelle on muotoutunut sanoiksi. Tunnen ylpeyttä Keski-Suomesta ja keskisuomalaisuudesta. Mietin, mitä kaikkea Keski-Suomi voikaan vielä saavuttaa.

Erinomaiset edellytykset ovat jo olemassa – nyt ne pitää vain hyödyntää. Minulla ja meillä kaikilla on jo parhaat palat käsissämme, ja ne löytyvät täältä, kaiken keskeltä!

Maakuntajohtaja Pekka Hokkasen ajatuksia julkaistaan noin joka toinen kuukausi Keskisuomalainen-lehden Vierailija-palstalla ja Keski-Suomen liiton Maakuntajohtajan maisemia -blogissa. Tämä 27.2.2025 julkaistu kolumni on sarjan neljästoista.

Tutustu Keski-Suomen brändiin