Brändi on tarinoita, tekoja ja yhteistä tahtoa

2025 Ajankohtaista • 9.1.2025 | Jenni Isopahkala

Viisi ihmistä seisoo kahden pystypöydän takana salissa. Taustalla on esitys, jossa lukee "Parhaat palat löytyvät keskeltä". Tilassa on sini-violetti valaistus.
Keski-Suomen brändin julkistamistilaisuuden paneelikeskustelussa Keski-Suomen parhaita paloja pureskelivat Carita Harju (oik.), Touko Aalto, Vilja Laaksonen, Sami Kettunen ja Pirjo Peräaho. Tallenne tilaisuudesta on katsottavissa Keski-Suomen liiton Youtube-kanavalla.

 

Keski-Suomen brändi julkistettiin 8.1.2025

Keski-Suomessa sydämen sivistys kuuluu kaikille ja näkyy arjen teoissa – oli kyseessä sitten talkoovetoiset festivaalit, korkeakoulujen vireä opiskelijakulttuuri tai paikallisten yritysten yhteen hiileen puhaltaminen, kuvataan Keski-Suomen bränditarinassa.

Maakunnan uusi brändi julkistettiin 8.1.2025 Jyväskylässä ja striimattiin videoyhteydellä kaikille kiinnostuneille. Brändin lanseeraus on osa Keski-Suomen brändi käyttöön! -hanketta, joka on rahoitettu Keski-Suomen kehittämisrahastosta. Keski-Suomen liiton vetämän hankken osarahoittajia ovat Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto, Keski-Suomen kauppakamari ja Keski-Suomen Yrittäjät. Tilaisuuden tallenne on katsottavissa Keski-Suomen liiton Youtube-kanavalla.

Perinteikästä ja modernia

Viime vuoden aikana tehdyn brändityön lopputuloksena voidaan todeta, että Keski-Suomi on omaleimainen ja värikäs. Maakunnan brändi ilmentää ennakkoluulottomasti eteenpäin menevää maakuntaa, jonka juuret nojaavat vahvasti keskisuomalaiseen identiteettiin ja perinteeseen.

Tilaisuuden alussa brändin merkitystä aluekehittämisessä avasi brändi- ja markkinointiasiantuntija Toni Lähde, joka rohkaisi kertomaan tarinoita ja herättämään tunteita. Lähde kuvasi, että usein markkinointi nojaa asioiden listaamiseen, vaikka usein ihmiset tekevät päätöksiä tunteiden varassa.

– Esimerkiksi kun vertaamme alueiden kuvastoa, Keski-Suomi ei häviä lainkaan Italian Toscanalle. Menestyminen on kiinni siitä, miten ja minkälaisia tarinoita kerromme, Lähde painotti.

Parhaat palat löytyvät keskeltä

Sivistys on yksi Keski-Suomelle tunnistettu ominaispiirre. Alueella on vahvat perinteet koulutuksessa ja tutkimuksessa, mutta sivistystä ajatellaan Keski-Suomessa paljon laajemminkin: se on myös ihmisten välillä tapahtuvaa huomioimista ja yhteistyökykyä.

– Meidät tunnetaan yhteistyön maakuntana. Yksi tekijä tälle voi olla se, että olemme sopivan kokoinen maakunta kohtaamisille, täällä keskellä myös kulttuurit kohtaavat, pohtii maakuntabrändityötä luotsannut viestintäpäällikkö Jenni Isopahkala Keski-Suomen liitosta.

– Keski-Suomen vahvuutena on myös monipuolisuus: olemme Suomi pienoiskoossa. Täällä voi aidosti katsoa maaseudulta maailmalle neljän vuodenajan kehystämänä, ja nauttia yhtä aikaa sekä menestyksekkäästä urasta että tasapainoisesta ja turvallisesta arjesta.

Keski-Suomen liiton koordinoimaa maakuntabrändin kehittämishanketta on rahoitettu Kansallisesta kehittämisrahastosta. Joulukuussa päättyneen hankkeen yhteistyökumppanina toimi konsulttitalo Miltton, joka onnistui löytämään yhdessä keskisuomalaisten verkostojen kanssa maakunnan parhaat palat, joissa näkyy juureva historia ja innostava innovatiivisuus. Yhdeksi työn kantavaksi teemaksi nousikin ”Parhaat palat löytyvät keskeltä”. Sekä tarinassa että visuaalisessa ilmeessä perinteikkyys kohtaa jotain uutta ja raikasta. Työn tuloksia voi ihastella Keski-Suomen brändikäsikirjasta.

Rakentamisen aika: Keski-Suomi kuuluu ja näkyy

Keski-Suomen brändin pohjatyö on valmis, mutta sen todellinen vaikutus syntyy vasta teoista ja yhteistyöstä, painottaa maakuntajohtaja Pekka Hokkanen.

– Brändi ei ole yksinomaan kauniita kuvia tai harkittuja sanoja, vaan se on yhteinen tahtotila ja tekemisen väline. Se on myös kaikille keskisuomalaisille hyödynnettävissä oleva työkalu, jonka avulla pääsemme yhteisen tarinan rakentajiksi.

Brändikäsikirja sijaitsee Brandpad-alustalla osoitteessa brandpad.io/keski-suomi/ ja se sisältää ohjeet brändin käyttöön sekä ladattavia visuaalisia aineistoja. Aineistoja täydennetään kevään aikana käyttäjien toiveet huomioiden.

Keskisuomalaisten käytettävissä on myös yhteinen kuvapankki. Kuvapankki julkaistaan maakunnan uuden verkkosivuston yhteydessä myöhemmin, mutta kuvia voi ladata käyttöön jo väliaikaisesta sijainnista. Ensimmäisen kansion kuvat on ottanut valokuvaaja Mika Nuorva ja toiseen kuvapankkiin kerätään keskisuomalaisten toimijoiden maakunnan yhteiseen käyttöön luovuttamia kuvia.

Parhaat palat löytyvät keskeltä (Valokuvaaja Mika Nuorva)
Parhaat palat löytyvät keskeltä II (Keskisuomalaisten toimijoiden kuvia maakunnan yhteiseen käyttöön)

Keskisuomalaiset voivat edelleen tarjota kuviaan maakunnan yhteiseen käyttöön. Kuvapankin kuvia ja brändikirjan aineistoja voi käyttää kaikessa hyvän maun mukaisessa maakuntaviestinnässä. Aineistoja ei ole tarkoitettu yksittäisten ihmisten henkilökohtaiseen käyttöön, eikä niitä voi käyttää muiden brändien yksittäisinä osina.

Kuvahaaste: tuo esiin Keski-Suomen parhaat palat!

Maakuntabrändin julkistamisen yhteydessä käynnistimme “Parhaat palat löytyvät keskeltä” -kuvahaasteen. Kampanjalla halutaan nostaa esiin niitä kohteita ja hetkiä, jotka tekevät Keski-Suomesta ainutlaatuisen ja juhlistetaan maakunnan monipuolisuutta ja tarinoita.

Kuvahaasteeseen voi osallistua jakamalla kuvan tai videon Keski-Suomen parhaista paloista sosiaalisessa mediassa (Instagram, Facebook ja LinkedIn) ja käyttämällä aihetunnisteita #KeskiSuomi ja #ParhaatPalat.

Viidelle osallistujalle lahjoitetaan Keski-Suomi-aiheiset tuotesetit, ja yksi keskisuomalainen kunta palkitaan brändin mukaisella markkinointikehyksellä. Haaste jatkuu 31. maaliskuuta 2025 saakka. Lisätiedot haasteesta löytyvät Keski-Suomen liiton verkkosivuilta.

Lisätiedot:

Jenni Isopahkala
viestintäpäällikkö
040 640 1994
jenni.isopahkala[at]keskisuomi.fi

 

Kaljupäinen mies mustassa paidassa puhuu käden eteen nostettuna.
Tarinan voima toimii myös maakuntabrändi elinvoiman vauhdittajana, kuvasi brändi- ja markkinointiasiantuntija Toni Lähde.