Linjaukset lentoasemaverkoston säilyttämisestä nykyisellään ja kolmen tunnin saavutettavuus Helsingistä tulee säilyttää Liikenne 12 -suunnitelman päivityksessä, painottavat elinkeinoelämän järjestöt, maakuntien liitot ja kaupungit vetoomuksessaan liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteelle.
Lentoliikenteellä on tutkitusti merkittävä vaikutus aluetalouteen ja investointien toteutumiseen. Tuoreiden selvitysten mukaan lentoliikenteen sujuvuus ja saavutettavuus ovat keskeisiä tekijöitä alueiden taloudellisessa menestyksessä. Lentoliikenteen synnyttämistä vaikutuksista yli 98 prosenttia kohdistuu lentoliikennealan ulkopuoliseen yritystoimintaan.
Suomessa on käyty keskustelua lentoasemien lakkauttamisesta. Kauppakamarien 13 lentoasemalla tehdyssä selvityksessä alueen lentoliikenteen taloudelliset hyödyt ovat kaksituhatkertaiset verrattuna niiden toiminnasta aiheutuneeseen alijäämään.
Vetoomuksen allekirjoittajien mukaan nykyisen lentoasemaverkoston karsiminen on järjetöntä.
”Lentoasemaverkostolla on ollut tärkeä rooli Suomen talouskasvussa ja viennin mahdollistajana. Monipuolisen lentoasemaverkoston merkitys huoltovarmuudelle ja sotilaalliselle liikkuvuudelle on kasvanut merkittävästi muuttuneen geopoliittisen tilanteen seurauksena”, vetoomuksessa perustellaan.
Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltusen mukaan Jyväskylän lentoaseman lentoliikenneriippuvainen liikevaihto oli vuonna 2023 2,9 miljardia euroa. Sillä oli vaikutusta 6810 työpaikkaan ja veroja syntyi 168 miljoonaa euroa. Lentoliikenneriippuvaiset investoinnit ovat viimeisen kymmenen vuoden ajalta huimat 1,42 miljardia euroa.
– Lentoliikenne on vain yksi osa-alue, kun tarkastellaan sen synnyttämiä vaikutuksia. Moni investointi olisi jäänyt tekemättä tai veroeuro syntymättä ilman lentoliikennettä. Yksi lentomatkustaja jättää Keski-Suomen aluetalouteen keskimäärin 60 000 euroa, sanoo Hiltunen.
Fossiilivapaisiin käyttövoimiin perustuva päästötön lentoliikenne on kehittymässä. Tämä parantaa kestävään kehitykseen perustuvaa saavutettavuutta sekä mahdollistaa ekologisesti kestävän matkailun tavoittelun.
“Tässä työssä nykyinen lentoasemaverkosto on välttämätön”.
Joensuun, Kajaanin, Jyväskylän, Kokkola-Pietarsaaren ja Kemi-Tornion lentoasemien vaikutusalueilla on tekeillä ja suunnitteilla mittavat investoinnit puhtaaseen energiaan ja teollisuuteen. Myös matkailu on merkittävä ja vahvassa kasvussa oleva elinkeino. Lentoliikenne mahdollistaa työvoiman liikkuvuuden ja varmistaa osaavan kotimaisen ja kansainvälisen työvoiman saatavuuden alueen elinkeinojen ja investointien toteuttamiseen.
Lentoasemaverkosto säilytettävä Liikenne 12 -suunnitelmassa
Liikenne 12 -suunnitelman päivitys on käynnissä. Vetoomuksen allekirjoittajat muistuttavat hallitusohjelman kirjauksista ja voimassa olevasta valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta, jossa vuosille 2021–2033 tavoitteeksi on asetettu koko Suomen saavutettavuus kolmessa tunnissa Helsingistä.
”Tämä on välttämätön edellytys elinkeinoelämälle ja kansainväliselle matkailulle.”
Sama tavoite on Petteri Orpon hallitusohjelmassa. Hallitusohjelman mukaan Finavian nykyinen lentoasemaverkosto säilytetään. Samalla laaditaan valtakunnallinen lentoliikennestrategia.
”Pidämme äärimmäisen tärkeänä, että linjaukset lentoasemaverkoston säilyttämisestä nykyisellään ja kolmen tunnin saavutettavuus Helsingistä säilyvät Liikenne 12-suunnitelman päivityksessä. Finavian tulee huolehtia siitä, että nykyinen lentoasemaverkosto säilyy.”
Vetoomuksen ovat allekirjoittaneet Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen, maakuntajohtaja Pekka Hokkanen, Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto ja Keski-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Sanna-Mari Jyräkoski sekä Pohjois-Karjalan, Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Lapin liittojen maakuntajohtajat, keskuskaupunkien johtajat, alueiden kauppakamareiden sekä yrittäjäjärjestöjen toimitusjohtajat.
Lue kannanotto verkkosivuillamme