Onko Keski-Suomi ja keskisuomalaisuus enemmän modernia ja perinteikästä vai ehkä mystistä ja lystikästä? Entä mitkä tarinat Keski-Suomesta voisivat saada näkyvyyttä ulkomailla asti?
Keski-Suomen liitossa käynnistettiin maakuntabrändityö. Sen tavoitteena on kertoa entistä vaikuttavammin Keski-Suomen omaleimaisuudesta ja myönteisistä erottautumistekijöistä. Muista alueista erottautuminen on tärkeää, kun kilpailu osaajista ja asukkaista kovenee samaan aikaan, kun yleinen taloustilanne heikkenee.
Brändityöllä kirkastetaan ymmärrystä keskisuomalaisesta identiteetistä ja määritellään Keski-Suomeen selkeä yhteinen viesti, joka puhuttelee myös kansainvälisesti. Työn tuotoksena laaditaan kaikkien keskisuomalaisten toimijoiden käyttöön tarkoitettu brändikäsikirja, johon kootaan Keski-Suomen ja keskisuomalaisuuden tarina, ydinviestit, äänensävy, visuaalinen konseptointi ja muut viestinnän ohjeet. Samalla laaditaan myös suunnitelma brändin käyttöönottoon.
– Keski-Suomessa riittää tarinoita, jotka eivät jätä kuulijoitaan kylmäksi, vaan kertovat raikkaasti ja rohkeasti maakunnastamme ja lisäävät entistä enemmän kiinnostusta keskisuomalaisia koulutusorganisaatioita, yrityksiä ja muita työnantajia kohtaan. Nyt kirkastamme ja etsimme lisää näitä tarinoita, kertoo hanketta vetävä viestintäpäällikkö Jenni Isopahkala Keski-Suomen liitosta.
Brändiä rakennetaan yhdessä
Kun käynnistynyt hanke päättyy kuluvan vuoden loppupuolella, varsinainen brändityö vasta alkaa. Sen tueksi tarvitaan koko maakunnan vahvaa yhteistyötä ja viestintää tekemään Keski-Suomen maakunnan vahvuudet näkyviksi. Tarkoituksena on, että Keski-Suomen yhteistä viestintää voi hyödyntää helposti toimijoiden omien brändien rinnalla.
Brändityöhön kutsutaan mukaan keskisuomalaisia toimijoita kunnista, yrityksistä, järjestöistä ja julkisista organisaatioista. Asiantuntevana tukena toimii hankkeen ohjausryhmä ja Keski-Suomen viestinnän asiantuntijoista koostuva Keski-Suomen kauppakamarin viestintävaliokunta.
Vahvaksi veturiksi tärkeään työhön saatiin kilpailutuksen kautta kansallisesti ja kansainvälisesti tunnettu konsulttitalo Miltton Oy, jonka osaavan ja luovan tiimin juuria ulottuu useisiin keskisuomalaisiin maisemiin, muun muassa Keuruulle, Multialle, Jyväskylään ja Äänekoskelle.
Yhdessä Milttonin kanssa toteutetaan muun muassa sidosryhmiä osallistava alkukysely ja etäyhteyksin pidettävä brändikahvila, joiden avulla kerätään keskisuomalaisten ajatuksia ja kokemuksia identiteetti- ja brändityön tueksi.
Keski-Suomen maakuntabrändin kehittäminen -hankkeelle on myönnetty Keski-Suomen liiton kansallinen kehittämisrahoitus 15.1.–31.10.2024.
Lisätiedot
Jenni Isopahkala
viestintäpäällikkö, Keski-Suomen liitto
040 640 1994
jenni.isopahkala[at]keskisuomi.fi
Meri Wirkkala
projektijohtaja, Miltton Oy
043 824 0463
meri.wirkkala[at]miltton.fi