Kannanotto: Hallituksen kaupunkiallianssia täydennettävä sisämaan kasvukeskuksilla

2023 Ajankohtaista Tiedotteet • 19.9.2023 | Jenni Isopahkala

Keski-Suomen liitto on mukana kannanotossa, joka peräänkuuluttaa Jyväskylän, Kuopion ja Lahden mukaan ottamista hallituksen kaupunkiallianssiin.

Keski-Suomen liitto esittää yhdessä Pohjois-Savon ja Päijät-Hämeen kanssa, että Suomen hallituksen kaupunkiallianssia tulee täydentää sisämaan kasvukeskuksilla. Maakuntaliittojen mukaan hallituksen kaupunkiallianssin vaikuttavuutta voidaan lisätä merkittävästi ottamalla siihen mukaan jo alusta alkaen myös Jyväskylä, Kuopio ja Lahti, jotka ovat osoittaneet kykenevänsä hyödyntämään nykyisten MAL-sopimusten välineitä.

Kaupungit ovat esimerkillisesti vahvistaneet omien kaupunkiseutujensa yhteistyötä koko maakuntansa alueen kanssa ja toimineet Suomen sisämaan talouskasvun ja aluekehityksen moottoreina yhdessä korkeakoulujen ja yritysten kanssa. Jyväskylän, Kuopion ja Lahden vetovoimakeskusten yhteistyö ja vaikuttavuus omia maakuntia laajempien alueiden kehitykseen varmistaa koko Suomen tasapainoisemman tulevaisuuden.

Tutustu koko kannanottoon

Pekka Hokkanen