Liikenteen tulevaisuus kiinnosti keskisuomalaisia

Ajankohtaista • 5.11.2019 | Ks-liitto

– Liikenne on murroksessa. Samanaikaisesti myös liikenteen suunnittelutyö kehittyy voimakkaasti, totesi maakuntajohtaja Tapani Mattila avatessaan vuoden 2019 Keski-Suomen liikennefoorumin. Tapahtuman teemaksi olikin valittu liikkumisen tulevaisuus.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin esitteli satapäiselle osallistujajoukolle hallituksen suunnitelmia niin raideliikenteen kehittämisen kuin perusväylänpidon rahoituksen osalta. Täysin uutta on valtakunnallinen 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma.

– Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman laatiminen on tämän hallituskauden tärkein liikennepoliittinen teko. Se lisää liikennepolitiikan ennakoitavuutta, läpinäkyvyyttä ja pitkäjänteisyyttä, kertoo Marin.

Keskisuomalaisten iloksi valtion vuoden 2020 budjettiin kaavaillaan 18 miljoonaa euroa Lahdenperä – Jämsä -kaksoisraiteen sekä koko Jyväskylä – Tampere -välin perusparannuksen suunnittelun käynnistämiseen. Myös eduskunnan toinen lisätalousarvio tälle syksylle näyttää hyvältä Keski-Suomelle tärkeiden raideyhteyksien suhteen. Se sisältää rahoitusta mm. Helsinki – Tampere -radan osien jatkosuunnitteluun.

 

Uusi verkkosivusto osallistaa Keski-Suomen liikennejärjestelmän suunnitteluun

Keski-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma kokoaa liikenteen kehittämistarpeet maakunnassa. Suunnitelma päivitetään vuosien 2019-2020 aikana. Liikennefoorumissa julkaistiin uusi verkkosivu, jonka avulla päivitystyötä on mahdollista seurata ja kommentoida.

– Aiemmat avoimesti tehdyt suunnitteluprosessimme ovat osoittaneet meille, että ei ole mitään syytä tehdä päivitystyötä salassa. Liikennejärjestelmä kehittyy aivan koko ajan. Siksi suunnitelmakin tehdään verkkosivuksi, joka elää myös aktiivisimman päivitysvaiheen jälkeen, toteavat aluekehitysjohtaja Pekka Hokkanen ja suunnittelupäällikkö Hanna Kunttu.

Tutustu uuteen sivustoon:

keskisuomi.info/liikenne

 

Paljon on omissa käsissä

Keskisuomalaiset liikennevaikuttajat hyrisivät tyytyväisyyttä tapahtumassa. Keskisuomalaisessa liikennesuunnittelussa eletään nyt aktiivisen eteenpäin menemisen aikaa.

– Keski-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitys ja Jyväskylän kaupunkiseudun MAL-sopimuksen valmistelu etenevät nyt rinta rinnan. Liikennefoorumi oli jälleen antoisa. On kiinnostava huomata, miten paljon kehitystä tapahtuu nyt aivan muuallakin kuin perinteisen fyysisen infrastruktuurin alueella, toteaa Jyväskylän kaupunkisuunnittelu- ja maankäyttöjohtaja Leena Rossi.

– Keski-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitys osuu hyvään ajankohtaan. Liikkumisen murros konkretisoituu jo esimerkiksi uusien teknologioiden ja uusien liikenteen palvelujen käyttöönotossa tai ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Ilahduttavan paljon on meidän keskisuomalaisten omissa käsissä, toteaa suunnittelupäällikkö Hanna Kunttu.

– Vuosittainen liikennefoorumi kerää yhteen keskisuomalaiset vaikuttajat ja naapurimaakuntien edustajat. Liikennefoorumi onnistui jälleen tarjoamaan monipuolisen näkymän liikenteen ajankohtaiskysymyksiin keskisuomalaisella twistillä, iloitsi maakuntajohtaja Tapani Mattila.

 

Tapahtuman esitysaineistot: Ohjelma

Maakuntajohtaja Tapani Mattila: Avaussanat

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin: Liikennejärjestelmän kehittäminen hallitusohjelmassa

Sami Niemelä, Ilmatieteen laitos: Ilmastonmuutos ja liikkuminen

Leena Rossi, Jyväskylän kaupunki: Jyväskylän kaupunkiseudun MAL-sopimus

Kirsi Pulkamo, Traficom: Traficom liikennejärjestelmätoimijana

Hanna Kunttu, Keski-Suomen liitto: Tulevaisuuden liikkuminen Keski-Suomessa: Maakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma

Jussi Lindberg, Väylä: Ajankohtaista raideliikenteestä: Jyväskylä-Tampere ratayhteyden suunnittelu

Laura Eiro, ITS Finland ry: Digitalisaatio kestävän ja vastuullisen liikennejärjestelmän työkaluna

Piditkö artikkelista?
Jaa se myös muille!

Ota yhteyttä!